home projecten hulp
praktijk contact links

gastenboek

DDL Editie Roermond - 3 oktober 2006

Webcams ProSan voor contact zieke kinderen met klas
van onze verslaggeefster

WESSEM

De stichting ProSan in Wessem schaft twee laptops plus webcams aan waarmee zieke kinderen thuis kunnen kletsen met klasgenootjes. Het Monuta Charity Fund geeft ProScan 16 oktober 1350 euro voor dat doel. Petra Troost heeft de stichting een half jaar geleden opgericht voor kinderen met een spierziekte, zoals haar eigen zoontje Sander.

Een van de vijf webcams staat inmiddels in Franciscusoord in Houthem, waar Sander overdag is. „Hij is vaak ziek en dan mist hij zijn vriendjes. Op deze manier kunnen ze toch met elkaar praten”, zegt zijn moeder.
       Doel van de stichting ProScan is initiatieven te ontwikkelen die het voor chronisch zieke kinderen mogelijk maakt om bijvoorbeeld te kunnen spelen. Of om aangepast lesmateriaal aan te schaffen. „Wij willen mensen ondersteunen om iets extra’s te kunnen doen om het leven kleur te geven”, motiveert ambassadrice Marion Schuren van het Monuta Charity Fund. „Als kinderen door een hele kleine bacterie al ziek zijn, is het heel erg belangrijk om contact te houden met vriendjes en familie.” Wat ook meespeelt in de toekenning van het geld, is dat ProSan pas is opgericht en nog over weinig middelen beschikt.
       De stichting is er niet met alleen de aanschaf van webcams en laptops, vreest Troost. De internetaansluiting kost enkele tientjes per maand, waarvoor de stichting sponsors zoekt. Troost zet verder in op een speelomgeving waar kinderen zonder kracht toch kunnen spelen. Haar zoon Sander lijdt aan Spinale Musculaire Atrofie: zijn hersenen maken geen contact met de spieren. Dat komt door het ontbreken van een bepaald eiwit. Omdat je die spieren weinig gebruikt, worden ze steeds slapper.